Spis treści:
Remonty na węźle Brzęczkowice i Balin
Działania Andrzeja Kaczmarczyka i plany Stalexportu
Rosnące opłaty na odcinku Katowice–Kraków
Koniec koncesji i decyzja państwa
Remonty na węźle Brzęczkowice i Balin
Odcinek A4 Katowice–Kraków ma długość 61 km i codziennie korzysta z niego ponad 50 tys. pojazdów. Od lat trwają tam remonty obejmujące nawierzchnię i obiekty inżynieryjne. Prace nie ustają.
W 2023 roku rozpoczęto wymianę nawierzchni na całej długości odcinka – od Katowic do Balic. Na wielu fragmentach obowiązują zwężenia, ograniczenia prędkości i zmiany organizacji ruchu. Pasy ruchu są odseparowane barierami. Prace mają potrwać do końca 2026 roku.
Wcześniej, w latach 2016–2020, spółka odnowiła 110 km nawierzchni. Wśród najważniejszych punktów modernizacji znalazły się:
- węzeł Brzęczkowice
- węzeł Balin
- wiadukt w Chrzanowie
Działania Andrzeja Kaczmarczyka i plany Stalexportu
Andrzej Kaczmarczyk, prezes Stalexport Autostrada Małopolska, ogłosił chęć przedłużenia koncesji. Spółka chce nadal zarządzać A4 w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Wskazuje na swoje doświadczenie i zdolność realizacji podobnych projektów.
„Naszym podstawowym obszarem działalności jest partnerstwo publiczno-prywatne, umiejętność obsługiwania umów koncesyjnych.” - Andrzej Kaczmarczyk, prezes Stalexport Autostrada Małopolska
„Stalexport ma unikatowy zespół, który potrafi tego typu projekty realizować.” - Andrzej Kaczmarczyk, prezes Stalexport Autostrada Małopolska
Plan zakłada:
- rozbudowę drogi o trzeci pas
- wzmocnienie wiaduktów i mostów
- kontynuację remontów do 2026 roku
Kaczmarczyk przedstawił symulację kosztów. Około 30% z każdej opłaty trafia do Skarbu Państwa. 20% przeznaczane jest na modernizacje, a 25% na utrzymanie drogi. Pozostałe 15% to zysk dla akcjonariuszy.
„Właściwe utrzymanie infrastruktury odcinka A4 Katowice–Kraków, m.in. nawierzchni i obiektów inżynieryjnych (w tym mostów i wiaduktów), wynika nie tylko z obowiązujących przepisów, ale również z zapisów Umowy Koncesyjnej, która nakłada na nas obowiązek przekazania autostrady stronie publicznej w roku 2027 w doskonałym stanie technicznym, tzn. takim, który nie będzie wymagał remontów i modernizacji przez kolejne lata.” - Stalexport Autostrady (komunikat spółki)
Rosnące opłaty na odcinku Katowice–Kraków
Opłaty dla samochodów osobowych rosły systematycznie od 2020 roku. Przejazd całym odcinkiem to obecnie koszt 34 zł w jedną stronę. W 2025 roku cena wzrośnie do 17 zł za bramkę, czyli 34 zł w jedną stronę.
Historia opłat:
- 2020 – 10 zł (7 zł z aplikacją)
- 2022 – 13 zł (10 zł zniżki)
- 2023 – 15 zł (13 zł zniżki)
- 2024 – 16 zł
- 2025 – 17 zł
Kierowcy skarżą się na złą jakość przejazdu. Według pana Tomasza z Katowic, remonty są nieprzerwane, a opłaty wciąż rosną.
„Nie pamiętam, kiedy podróżowałem tym odcinkiem bez remontu.” - Pan Tomasz, kierowca z Katowic
„Naprawdę, nie jestem sobie w stanie przypomnieć.” - Pan Tomasz, kierowca z Katowic
„Za to podwyżki pamiętam doskonale, bo niezależnie od tego, czy komfort przejazdu jest zachowany lub nie, opłaty rosną.” - Pan Tomasz, kierowca z Katowic
„A jeśli korzystamy z niepełnej usługi, to należy się rabat.” - Pan Tomasz, kierowca z Katowic
Koniec koncesji i decyzja państwa
Obecna koncesja obowiązuje do marca 2027 roku. Została przyznana w 1997 roku. Obejmowała finansowanie, budowę, eksploatację i utrzymanie autostrady. W zamian spółka otrzymywała część przychodów z opłat.
Rząd nie deklaruje chęci przedłużenia umowy. Spółka jednak argumentuje, że dalsze zarządzanie jest uzasadnione. Wskazuje na potrzebę inwestycji i ciągłości prac. Losy koncesji pozostają niepewne.
Kluczowe dane:
- 61 km długości odcinka
- ponad 50 tys. pojazdów dziennie
- remonty do końca 2026 roku
- planowana rozbudowa o trzeci pas
- przychody z opłat w 2024 roku – 573,1 mln zł
- zysk netto – 139,7 mln zł
- dywidenda dla akcjonariuszy – 155,8 mln zł
Decyzja dotycząca dalszych losów autostrady A4 zależy teraz od państwa. Kierowcy oczekują jasnych deklaracji. Przyszłość tej trasy może zadecydować o codziennym komforcie tysięcy użytkowników.
źródło: Dziennik Zachodni