Spis treści:
- Peron 1 – modernizacja i nowe możliwości
- Postęp prac na peronie 2
- Nowoczesna infrastruktura dla pasażerów
- Znaczenie inwestycji dla Katowic
Peron 1 – modernizacja i nowe możliwości
Peron 1 na stacji Katowice został zamknięty dla podróżnych 3 października 2024 roku. Od tego czasu usunięto nawierzchnię z kostki betonowej, płyty peronowe oraz ścianki. Rozebrano również trzy tory, które kolidowały z planowaną przebudową. Obecnie trwa montaż nowych ścianek peronowych od strony południowej.
Po zakończeniu prac peron będzie miał długość około 300 metrów. Nowa długość umożliwi zatrzymanie dwóch pociągów jednocześnie, co zwiększy przepustowość stacji.
„Na długości peronu rozebraliśmy trzy tory. Rozpoczęliśmy już budowę nowego, dłuższego peronu. Obecnie montujemy nowe ścianki peronowe od strony południowej” – Katarzyna Głowacka, zespół prasowy PKP PLK.
Postęp prac na peronie 2
Modernizacja objęła również peron 2. Fragment peronu bliżej ul. Mikołowskiej został wyburzony, a rozebrano także tor przylegający do północnej krawędzi. Z tego powodu obecnie korzystają z niego tylko pociągi kończące bieg lub jadące w kierunku Zawodzia.
Ruch w kierunku Załęża i Brynowa pozostaje wstrzymany do zakończenia prac. Po zakończeniu przebudowy przepustowość całej stacji znacząco wzrośnie.
Nowoczesna infrastruktura dla pasażerów
Wszystkie perony na stacji Katowice zostaną wyposażone w nowe elementy, które poprawią komfort pasażerów. Na peronach pojawią się nowe ławki, tablice informacyjne, oświetlenie i nagłośnienie. Dla osób z ograniczoną mobilnością dostępne będą windy, których liczba pozostanie taka sama jak dotychczas, z wyjątkiem peronu 5, gdzie zainstalowana zostanie nowa winda.
- Wyświetlacze będą dostarczać informacje o pociągach w czasie rzeczywistym
- Nowe tablice informacyjne ułatwią orientację na stacji
- Oświetlenie i nagłośnienie poprawią bezpieczeństwo podróżnych
Znaczenie inwestycji dla Katowic
Przebudowa stacji Katowice to kluczowa inwestycja dla miasta i regionu. Jednym z najbardziej oczekiwanych elementów jest planowane przebicie przez zachodnią ścianę wiaduktu nad ul. św. Jana. Połączenie tunelu prowadzącego do ul. Konopnickiej z ul. św. Jana stworzy nowy węzeł komunikacyjny.
Dzięki tej zmianie podróżni będą mogli łatwiej przesiadać się z pociągu na tramwaj i odwrotnie. Ułatwi to także komunikację między centrum miasta a dworcem. Miasto Katowice złożyło wniosek o dofinansowanie tego projektu.
Prace na peronie 1 mają zakończyć się w I kwartale 2025 roku. Następnie ekipy budowlane przeniosą się na kolejne perony, co pozwoli na kontynuację modernizacji całej stacji.
źródło: Katowice24info